قطعا یکی از بزرگترین دستاورد های بشر در صنعت خودرو اختراع گیربکس است . گیر بکس یا جعبه دنده یکی از مهم ترین قطعات خودرو محسوب میشود . مخصوصا گیربکس اتوماتیک که راحتی و رهایی از دردسر های کلاچ گیری را برای رانندگان فراهم ساخته است. هزینه ی بالای تعمیرات این قطعه با توجه به پیچیدگی آن یکی از دلایل مهم برای حفظ و نگهداری درست آن خواهد بود . پس اگر میخواهید با چندین نکته طلایی درباره گیربکس آشنا شوید با ما همراه باشید .
گیر بکس چیست؟
با توجه به این که گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو ها به چرخ ها منتقل شوند پس اینجا گیر بکس نقش خود را ایفا میکند . در واقع گیربکس وظیفه ی کنترل و تنظیم این قدرت را برعهده دارد .
گیربکس اتوماتیک چه وظیفه ای دارد؟
گیر بکس اتوماتیک از موتور نیرو خود را دریافت میکند. سپس آن را به صورت افزایش قدرت یا افزایش سرعت ابتدا به دیفرانسیل و سپس به چرخ ها منتقل میکند. اما به طور کلی گیر بکس وظایف زیر را برای خودرو انجام خواهد داد .
توانایی حرکت معکوس
کار کردن موتور خودرو بدون نیاز به حرکت دادن آن
تنظیم جهت حرکت خودرو
کنترل و پیشگیری از سرعت های غیر قابل پیش بینی
تفاوت گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک چیست؟
گیربکس اتوماتیک:
عدم نیاز به کلاچ
عدم نیاز به تعویض دنده
حرکت ماشین فقد با حالت drive
افزایش سرعت خروجی با دامنه ای با سرعت محدود و فراهم سازی سرعت خروجی با دامنه ی گسترده
گیر بکس دستی :
نیاز به تعویض دستی به صورت دائمی
دارای کلاچ
تفاوت حرکتی با دنده اتوماتیک
اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک(وظایف آنها) :
تورک کانورتر _مبدل گشتاور (نقش کلاچ را ایفا خواهد کرد)
اویل پمپ_پمپ روغن(انتقال مایع از مخزن به بدنه)
چرخ دنده سیاره ای (وظیفه دنده دهی )
کلاچ پک _کلاچ(سیستم انتقال قدرت _عملیات کلاچ گیری)
شفت خروجی(هدایت کننده شفت درایو)
باند ترمز(نگه داشتن موقت چرخ دنده های سیاره ای _ قدرت ترمز گیری)
ساعت گیر بکس_کنترل والف(هدایت تمامی فشار پمپ روغن به سایر اجزا)
کامپیوتر گیربکس تی سی یو(دریافت و پردازش اطلاعات برای انتخاب بهترین زمان تعویض دنده)
اما با توجه به قیمت بالا و هزینه های گزاف برای تعمیر گیربکس های اتوماتیک ام اچ کلینیک با توجه به تجربه متخصصان خود چندین نکته طلایی برای پیشگیری و نگهداری گیر بکس را در اختیار شما خواهد گذاشت. پس در ادامه همراه ما باشید .
۷ نکته طلایی نگهداری گیربکس اتوماتیک:
۱. دقت کنید که برای افزایش طول عمر و بهبودی عملکرد حتما خودرو را روی دنده P و N خاموش کنید .
۲. یکی از مهم ترین نکات زمان تعویض روغن گیربکس است . متخصصان ما بهترین زمان را بین ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تخمین میزنند .
۳. برای کارکرد بهتر همچنین باید دقت کنید که فیلتر روغن را هر ۵۰ الی ۸۰هزار کیلومتر تعویض کنید .
۴. اگر موقعیتی برای ایستادن زیر ۳ ثانیه برای شما پیش آمد دنده را در هر حالتی که هست رها کنید تا گیربکس شما آسیبی را پذیرا نباشد .
۵. یکی از نکاتی که عموما بر آن اصرار دارند مصرف سوخت پایین در دنده خلاص است . متخصصان ما این تضمین را به شما خواهند داد که انجام این کار هیچ گونه تغییری در وضعیت مصرف سوخت شما نخواهد داشت . این اشتباه ممکن است ضرر های جبران ناپذیری برای شما داشته باشد . پس به هیچ عنوان در حالت N رانندگی نکنید .
۶. از تعویض حالت دنده (D.N.R.P) در زمان حرکت جدا خودداری کنید .
۷. اشتباه نا اگاهانه ای که بعضا دچار آن میشوند این است که برای توقف کامل فشار خودرو را روی دنده پارک رها میکنند. در صورتی که بهترین حرکت برای انجام این عمل ترمز دستی است .
ام اچ کلینیک برای انجام تمامی خدمات تعمیر و تعویض در خصوص ماشین های چینی برای انجام تعمیرات شما با مجرب ترین مهندسان در خدمت گذاری حاضر است .